Page 34 - Hyvä Elämä 8/2021
P. 34

sen ja valkopartaisen tontun hahmon joulu-  pina vuosinaan paljolti art noveau- ja jugend   Martta Wendelinin
                         kortteihinsa, jotka levisivät myös Suomeen ja   -tyylisiä.                     ja Rudolf Koivun
                         vaikuttivat suomalaisten kuvittajien joulutont-  –  Tämä linja näkyy vielä hänen 1920-luvin   jouluisia kuvia on
                         tujen hahmoihin. Euroopasta Suomeen tullut   töissäänkin, juuri lastenlehtien kuvituksissa ja   nähtävillä Taiteilijakoti
                         Pyhään Nikolaukseen perustiva joulupukin   satukuvitusaiheissa.                Erkkolan näyttelyssä
                         hahmo ei myöskään alkuun ole ollut puna-  1930-luvulla Wendelinin tyyli muuttui ko-  ”Lapsuuden joulu –
                         nuttuinen, vaan joulupukilla oli yleensä yllään   risteellisemmasta pelkistetympään ja tyylitel-  Martta Wendelinin
                         ruskehtava turkki.                     lympään suuntaan. Väreistä tuli selkeitä, ja   ja Rudolf Koivun
                                                                niiden käyttö oli ohuen vesivärin sijaan peit-  joulukuvituksia”
                         Suurperheen lapsi ja orpopoika         tävämpää.                               10.11.2021-16.1.2022.
                                                                  Wendelin kiinnostui myös talonpoikais- ja   Taiteilijakoti Erkkola,
                         Turvattoman lapsuuden viettänyt Koivu jäi   käsityöläisaiheista.               avoinna ke-su klo 12-17
                         nuorena orvoksi, joten onnellisten kodin jou-  –  Vuonna 1937 hän muuttikin maaseudul-  Rantatie 25, Tuusula
                         lujen kuvaajana hän ei ole omimmillaan.  le, mutta maaseudun ihailu oli tullut hänen   www.erkkola.fi
                           Koivun aiheissa on jännittävyyttä, ja hän   taiteeseensa jo aikaisemmin.
                         on kuvittanut lasten joululehtiin tunnelmal-  Myöhäisempi, 1950-luvun tyyli oli sitten
                         taan maagisia joulutarinoita. Pariisin matkan   kuvituksissakin maalauksellisempaa.  HE
                         vuonna 1914 tuomat vaikutteet baletin maa-
                         ilmasta sekä ranskalaisesta taiteesta näkyvät
                         Koivun fantasiamaailmassa. Martta Wendeli-
                         nin suurperheessä vietetty onnellinen lapsuus
                         välittyy hänen iloisissa, kodin joulua kuvaavis-
                         sa aiheessaan. Wendelinin joulupukitkin ovat
                         kiltimpiä, mutta yhtä valkopartaisia.
                           –  Näyttelyn pääsalissa on Amerin kult-
                         tuurisäätiön kokoelmasta 1930-40 -luvuilta
                         Koivun hieno sarja, jossa on muhkeita val-
                         kopartaisia joulupukkeja. Koivun joulukuvat
                         ovat värimaailmaltaan pitkälti sini-puna-val-
                         ko-voittoisia.
                           Koivu oli paitsi kuvittaja, myös kirjoittaja.
                         Häneltä on esillä satuaiheita, muun muassa
                         Tonttujen joulu 1930-luvulta, Joulu-uni ja
                         tarina joulutähdestä.
                           –  Joulutähti-tarinassa on hienot ja jännit-
                         tävät fantasiakuvitukset.
                           Joulutonttujen kuvaajina Koivu ja Wende-  Martta Wendelin, Sadun ihme -kuvitus, Joulusirkka-lehti, 1927.
                         lin liikkuvat samoilla linjoilla: tontut ovat pu-  Tuusulan taidemuseon kokoelma.
                         nanuttuisia, hinteliä ja leikkisiä.
                           Etenkin kodin kuvauksissa voi Wendenillä
                         nähdä myös ruotsalaisen Carl Larssonin vai-
                         kutusta idyllisissä kodin ja lapsuuden jouluja
                         huokuvissa tunnelmissa.
                           –  Koivulta löytyy myös kotiaiheita, mutta
                         hänen lapsuutensa orpona näkyy hänen joulu-
                         kuvituksissaankin. Niissä on hiukan ulkopuo-
                         lisuuden tunnetta, eivätkä ne ole niin lämmin-
                         henkisiä kuin Wendelinin joulukuvat.
                           Koivun fantasiamaailma on sadunomai-
                         nen, voimakastunnelmainen ja jännittävä.
                         Wendelinillä on arkisempaa sadun kuvausta.

                         Koristeellisesta pelkistettyyn

                         Wendelinin teemoissa on usein lapsia laula-
                         massa joulukuusen ääressä, lahjoja ihailemas-
                         sa tai katsomassa ikkunasta ulos tähtiin.
                           –  Kyllä häneltä tosin löytyy yhteiskunnan
                         epäkohtien käsittelyäkin, ei kaikki ole aina
                         kiiltokuvamaista. Hän on myös kuvittanut ta-
                         rinoita, jossa köyhän perheen hyvä jouluaat-
                         to syntyy jonkun onnellisen käänteen kautta.
                           Wendelinin työt olivat hänen varhaisim-  Rudolf Koivu, Nukku-Matti, 1919. Amerin Kulttuurisäätiön kokoelma.


        34!Hyvä Elämä
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39