Page 67 - Hyvä Elämä 8/2021
P. 67
’’Elän nyt todeksi ti mallia ainoastaan 3 000 kappaletta. Loppu-
nuoruuden jen lopuksi traktori löytyi miltei kotinurkista.
Mallin numero 15 viittaa hevosvoimiin, joita
unelmaa.’’ oli peltotöiden vaatimuksiin nähden turhan
vähän.
Valmet 15:ta seurasi Valmet 20. Sen valmis-
ehdi lumia kolailla. Ehdotin, että hankkisin tumäärä nousi jo 10!000 kappaleeseen. Hevos-
traktorin ja perälevyn, jolloin voisin olla apuna voimiakin oli tullut lisää. Malli oli monella
lumitöissä ja hommat kävisivät kevyemmin. tapaa edistyksellinen verrattuna edeltäjäänsä.
– Sain vinkin pienestä, punaisesta vuoden Särkijärven mukaan edistyksellisyydellä saat-
1964 Ferguson MF 35:sta, joka oli ollut kolmi- toi olla varsin raadollinen selitys.
sen vuotta kaupan. – Pahat kielet kertovat, että Valmet olisi
Sama perustelu ei sitten enää uudelleen pä- sortunut tuotekopiointiin. Tarinan mukaan
tenyt. Valmet hankki yhden Allis-Chalmersin, purki
– Kolme viikkoa Fergusonin kaupasta sain sen osiin ja otti mallia siitä omaan traktoriinsa.
tietää vuoden 1957 Zetorista. Olin aina halun- Särkijärven kokoelman yksi helmi on ni-
nut Zetorin, koska sen äänikin on niin kaunis. menomaan Allis-Chalmers, joita ei Suomeen
Kun vaimo kuuli kaupasta Alvettulan kyläs- suuria määriä myyty.
sä varmaan kuultiin, että Särkijärvillä puhu- – K-yhtymä myi niitä ja hankki myös koe-
taan vakavasti. Hän soitti tyttärille, että isä tiloilleen muun muassa Hauhon Hahkialaan.
on ”kilahtanut”, mutta loppujen lopuksi tilan- Omani ostin Hauholta, tosin yksityiseltä hen-
ne rauhoittui. kilöltä. Muita Allisejä en ole tavannut.
Kolmannen traktorinsa vuoden 1951 Ferguso-
nin Särkijärvi osti Lahdesta. Se on myös kokoel- Zetor on jäänyt mieliin
man vanhin. Nyt hän valitsi uuden strategian.
– Traktori oli saman ikäinen kuin minä. Moni suomalainen muistaa edelleen Zetorin,
Kerroin siitä perheaterialla. Siinä vietettiin sel- joka oli etenkin hintansa vuoksi hyvin yleinen
lainen lyhyt hiljainen hetki. traktorimerkki Suomessa
– Sen heikkous oli huono vääntö pelloilla,
Kuljettaja saa aina seuraa mutta maantiellä se kulki traktoriksi vauh-
dikkaasti. Traktorin vauhtipyörä painaa 150
Suurinta osaa traktoreista Särkijärvi pitää Päl- kiloa. Kun Zetorilla pääsee vauhtiin, mennään
käneellä kesämökillä, jonka pihapiiriin hän ra- kovaa, mutta jarrutus voi olla hankalaa. Jarrut
kensi katoksen tusinalle traktorille vaimon ke- olivat tuohon aikaan tietysti mekaaniset, mikä
hotuksesta. Muutama on sentään kotonakin. tarkoittaa käytännössä että jarrut toimivat sitä
– Onneksi vävy ja hänen kaverinsa ovat paremmin, mitä painavampi on kuljettaja.
innostuneet traktoreilla ajelusta. Vävypoika Ensimmäiset Valmetit hävisivät hevosvoi-
on käynyt kaupassa Zetorilla ja saanut aina missa Fergusonille, joka oli oman aikansa työ-
väkeä ympärilleen. Maantiellä autoilijat näyt- kone, koska hevosvoimiakin oli 28. Erikoisuu-
tävät peukkua. Ei voi väittää, etteivätkö ihmi- tena on käynnistys, sillä Fergusonissa ei ollut
set ymmärtäisi historiaa, naurahtaa Särkijärvi. lainkaan virta-avainta eikä edes käynnistys-
Särkijärvi ei ole paneutunut traktorien tek- nappia. Se käynnistyy vaihdekepistä.
niikkaan. Särkijärvi seuraa jatkuvasti myynti-ilmoi-
– Osaan tankata ja käynnistää traktorit. tuksia, mutta aika usein vanha traktori tulee
Pari asiantuntevaa kaveriani hoitavat korjauk- jäljitetyksi kuulopuheiden perusteella. Trak-
set. Heiltä saan myös apua ostopäätöksiä teh- tori tuo usein omistajansa mieleen muistoja
dessäni. vuosikymmenten takaa, eikä niistä ole helppo
Valmetien ohella Särkijärven katokses- luopua. Yhtä kauppaa Särkijärvi hieroi vuoden.
sa seisoo merkeistä muun muassa Ferguso- Traktoreiden hinnat vaihtelevat 1 500-4 500
neja, Massey Fergusoneja, Nuffield, David euroa välillä.
Brown Fordson Major ja kaiken helmenä Al- – Jos pyynti on yli 5 000 euroa, täytyy trak-
lis-Chalmers. Särkijärven vanhimmat trak- torin olla jotenkin harvinainen tai erikoinen.
torit ovat 1950-luvun alusta. Hänellä on Val- Harrastustaan Särkijärvi aikoo kaikesta
metin punaisen sarjan traktorit 1950-luvun huolimatta jatkaa.
alusta saakka. – Harrastus piti lopettaa 2-3 traktoriin,
– Vaikein oli vähäisen valmistusmäärän- mutta vaikea on sanoa, mihin tämä hulluus
sä takia hankkia Valmet 15. Valmet valmis- loppuu. HE
Hyvä Elämä 67!